Алгоритм дій керівника медичної установи в конфліктній ситуації

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8127.2024.69.22

Ключові слова:

керівник медичної установи, стиль управління, конфлікт в медицині, алгоритм дій у конфлікті

Анотація

Успішне професійне спілкування керівника медичної установи залежить від здатності сприймати соціальний контекст ситуації, розуміти вербальну та невербальну інформацію та точно тлумачити поведінку та характеристики пацієнта. На підставі отриманих даних керівник повинен передбачити можливі негативні зміни в поведінці пацієнта, пов’язані з хворобою та лікуванням. Метою дослідження було провести аналіз стилю поведінки керівників медичних установ у конфлікті та розробити алгоритм дій керівника на випадок виникнення конфлікту. Матеріали та методи. Дослідження стилю поведінки керівників в медичному колективі проводилося медико-соціологічними методами за допомогою розробленої анонімної анкети. У дослідженні взяли участь 582 медичних працівника, вік яких становив від 18 років і старше. Результати досліджень та їх обговорення. Встановлено, що в медичних закладах Європейських країн та США співіснують два стилі керівництва – транзакційне та трансформаційне лідерство, а в Україні – авторитарний, ліберальний та демократичний. За результатами анкетування для керівників медичних установ є авторитарний стиль, який не передбачає колегіальності та будь-яких заперечень з боку співробітників (для лікарів – 69,2%, медсестер – 30,8%), а заступники керівників надають перевагу авторитарному (19,1%), залежному (18,3%), егоїстичному (14,2%) й дружелюбному стилям (12%). Розроблено алгоритм дій керівника медичної установи, який сприятиме правильній оцінці та прийняттю рішень в конфліктній ситуації. Висновки. Стиль поведінки керівників медичних установ у конфліктних ситуаціях неоднозначний й має складні детермінанти. Це зумовлює необхідність урахування складних умов особистості, типу трудових відносин, специфіку виробничого середовища, які впливають на виникнення конфліктів у медичних установах та заходів щодо їх вирішення.

Посилання

Bilʹkevych NA., Haliyash NB, Petrenko NV. Cuchasni pidkhody do formuvannya komunikatyvnykh kompetentnostey. Medychna osvita. 2019;3:52-7. [In Ukrainian].

Haliyash NB, Bilʹkevych NA., Petrenko NV. Formuvannya komunikatyvnoyi kompetentnosti yak fundamentalʹnoyi skladovoyi profesiyi likarya. Medychna osvita. 2019;2:67-74. [In Ukrainian].

Hanzha YU, Shkarivsʹka I. Likar VS patsiyent: na chyyemu botsi pravda? Upravlinnya zakladom okhorony zdorovʺya. 2019; 2:17-21. [In Ukrainian].

Iskryzhytsʹka F. Zasoby indyvidualʹnoho zakhystu: 7 porad kerivnyku. Upravlinnya zakladom okhorony zdorovʺya. 2019;12:65-8. [In Ukrainian].

Kovalʹ PB, Prokhno OI. Yurydychni aspekty spivpratsi likarya i patsiyenta (ohlyad zakonodavchoyi bazy). Neonatolohyya, khyrurhyya y perynatalʹnaya medytsyna: shchokvartalʹnyy medychnyy naukovo-praktychnyy zhurnal. 2015;5(2):11-5. [In Ukrainian].

Lemekha RI. Medychnyy pratsivnyk yak spetsialʹnyy subʺyekt koruptsiynoho zlochynu. Medychne pravo. 2019;2:47-56.

Lepeshyna O. Pryvatna medytsyna ta rynok: chy mozhlyvyy harmoniynyy soyuz Pryvatnyy likar. 2017;8:6-9. [In Ukrainian].

Maksymyuk HM. Kouchinh yak stylʹ upravlinnya personalom pidpryyemstva. Visnyk Kamʺyanetsʹ-Podilʹsʹkoho natsionalʹnoho universytetu imeni Ivana Ohiyenka. Ekonomichni nauky. 2015;10:303-8. [In Ukrainian].

Markov YUI. Etychni aspekty spilkuvannya z rodychamy patsiyenta. Medytsyna nevidkladnykh staniv. 2020;16(3):117. [In Ukrainian].

Nyzhnyk A. Konflikty v zakladi okhorony zdorovʺya u zapytannyakh i vidpovidyakh. Upravlinnya zakladom okhorony zdorovʺya. 2018;3:38-42. [In Ukrainian].

Nyzhnyk A. Poryadok diy u konfliktnykh sytuatsiyakh. Chy varto povertaty hroshi? Pryvatnyy likar. 2017;8:43-6. [In Ukrainian].

Nyzhnyk A. Rolʹ “informovanoyi z·hody patsiyenta” u vyrishenni konfliktiv. Pryvatnyy likar. 2017;5:20-3. [In Ukrainian].

Ustinov O. Bezpeka patsiyentiv i zakhyst prav likariv: isnuye tisnyy zvʺyazok. Ukrayinsʹkyy medychnyy chasopys. 2019;1(1):19-22. [In Ukrainian].

Fadyeyev D. Vas provokuyutʹ na konflikt. 5 sposobiv unyknuty skandalu. Upravlinnya zakladom okhorony zdorovʺya. 2018;2:83-7. [In Ukrainian].

Khmelevsʹka O. Yak ne dovesty konflikt do sudu: 5 pravyl peremovyn iz patsiyentamy. Upravlinnya zakladom okhorony zdorovʺya. 2018;12:36-40. [In Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-16

Як цитувати

Бідучак, А. С. (2024). Алгоритм дій керівника медичної установи в конфліктній ситуації. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Медицина», (1(69), 128-133. https://doi.org/10.32782/2415-8127.2024.69.22

Номер

Розділ

МІЖДИСЦИПЛІНАРНА МЕДИЦИНА ТА СУМІЖНІ ГАЛУЗІ НАУКИ