Медичні конфлікти в системі «лікар-пацієнт»
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8127.2022.66.25Ключові слова:
конфлікт у медицині; пацієнт; управління конфліктами, частота конфліктів.Анотація
Медична практика підтверджує, що в умовах реформування галузі охорони здоров’я конфлікт займає особливе місце в будь- якому колективі. Це тому, що конфлікт є невід’ємною частиною життя. Тому необхідним є глибоке вивчення способу формування сучасного організаційного конфлікту, способу усунення конфлікту та способу боротьби з його наслідками. При цьому найважливішим результатом ефективного управління конфліктами підприємства буде формування механізму раннього попередження конфліктних ситуацій та механізмів врегулювання медичних конфліктів. Метою дослідження були конфлікти у сфері охорони здоров’я в системі «лікар-пацієнт». Матеріали та методи. Дослідження конфліктності в колективі проводилося медико-соціологічними методами за допомогою розробленої нами анонімної анкети. У дослідженні взяли участь 582 медпрацівника, з них 231 чоловік і 351 жінка. Віковий склад медичних працівників: від 18 років і старше. Результати досліджень та їх обговорення. Проведено дослідження, спрямоване на виявлення соціально-психологічних причин конфліктів та методів їх вирішення в організації охорони здоров’я на прикладі медичного персоналу. Проаналізовано основні причини, частота виникнення та види конфліктних ситуацій в медичних колективах. Виходячи із проведеного соціологічного дослідження встановлено, що найбільша кількість конфліктів (32,1%) виникає в системі «лікар-родичі пацієнта» та близько 25% – «лікар-пацієнт». На практичних прикладах проаналізовано поведінку медичного персоналу під час конфлікту. Виявлено, що більшість (34%) респондентів не втручаються у конфлікт та займають нейтральну позицію. Висновки. Дослідження підтвердило гіпотезу про те, що процес управління конфліктами буде більш ефективним, коли зміниться ситуація в організації процесів у цілому в медичному закладі. Діагностика та управління медичним конфліктом має бути запорукою успішної роботи медичного закладу, завдяки створенню робочої атмосфери для медичного колективу та пацієнта, де кожен відчуватиме себе комфортно та працюватиме на максимальний результат.
Посилання
Hrebenʹkova HV, redaktor. Konfliktolohiya: navchalʹnyy posibnyk. Lʹviv: Mahnoliya; 2017. 228 р. [In Ukrainian].
Zaborovsʹkyy VV, Nechyporuk LD. Ponyattya ta sutnistʹ yurydychnoho konfliktu u sferi medychnoyi diyalʹnosti. Naukovyy visnyk Uzhhorodsʹkoho Natsionalʹnoho Universytetu. Seriya PRAVO. 2021;63:136-40. [In Ukrainian].
Ipatov AV, Hula IS, Kuzʹmina LV, Korobkin YUI. Osnovy pravovoho zakhystu likarya i patsiyenta. Ukrayinsʹkyy visnyk medykosotsialʹnoyi ekspertyzy. 2018;3-4:60-6. [In Ukrainian].
Kartashov M. Mediatsiya yak forma vyrishennya korporatyvnykh sporiv. Pidpryyemnytstvo, hospodarstvo i pravo. 2019;10:11-5. [In Ukrainian].
Lemekha RI. Kryminalʹno-pravove znachennya likarsʹkoyi pomylky. Visnyk Lʹvivsʹkoho torhovelʹno-ekonomichnoho universytetu. Yurydychni nauky. 2019;8:102-8. [In Ukrainian].
Mostovenko OS. Zakhyst prav patsiyenta pid chas nadannya medychnykh posluhu konteksti tsyvilʹno-pravovoyi vidpovidalʹnosti. Naukovyy visnyk publichnoho ta pryvatnoho prav. 2018;1(1):78-83. [In Ukrainian].
Nadʹon VV, redaktor. Pravova katehoriya «konfliktu» yak pidstava dlya zakhystu prav patsiyentiv. Zabezpechennya prav lyudyny chetvertoho pokolinnya u systemi okhorony zdorovʺya. V: Materialy mizhnar. nauk.-prakt. konf.; 2019 Kvitenʹ 12; Uzhhorod; 2019. 90-5. [In Ukrainian].
Pozdnyakova LO, Hrytsenko NV. Upravlinnya konfliktamy: konspekt lektsiy. Kharkiv: UkrDUZT, 2018. 74 р. [In Ukrainian].
Polishchuk V, Syedashova O. Mediatsiya dlya medychnoho biznesu: menedzhment konfliktnykh sytuatsiy. Pryvatnyy likar. 2019;5(38):10. [In Ukrainian].
Tokaryeva KS. Mediatsiya u sporakh shchodo okhorony zdorovʺya. Nashe pravo. 2020;4:39-46. [In Ukrainian].