Біохімія як фундаментальна медична дисципліна та інноваційні методи її викладання
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8127.2025.71.13Ключові слова:
біохімія, інноваційні методи навчання, Крок-1, проблемно-орієнтованого навчання, інтерактивні методи викладанняАнотація
Вступ. Викладання біохімії є важливою складовою навчального процесу у медичних університетах. Необхідність фундаментальних знань з біохімії для студентів медичного факультету активно обговорюється в науковій літературі. Дослідження показують, що без глибоких знань з біохімії неможливо ефективно засвоїти інші медичні дисципліни. Засвоєння студентами знань про біохімічні процеси в організмі людини є основою для розуміння патогенезу захворювань. Студенти, які мають глибокі знання з біохімії, здатні краще інтерпретувати клінічні ситуації. Фізіологія, патологія, фармакологія та клінічна медицина тісно пов’язані з біохімією, тому викладання цієї дисципліни повинно бути максимально ефективним. Мета. Вивчити основні особливості та підходи до викладання біохімії на медичному факультеті, визначити роль інноваційних методів навчання у формуванні професійної компетентності майбутніх лікарів. Проаналізувати, яка із навчальних дисциплін, що входить до іспиту Крок-1, є найважчою у засвоєнні та оцінити місце біохімії в цьому рейтингу. Матеріали та методи. Аналіз літератури з питань досліджень різних підходів до викладання біохімії. Онлайн опитування з використанням Google Forms щодо характеристики предметів іспиту Крок-1. Результати. Одним із важливих напрямів є інтеграція біохімії з клінічними дисциплінами, що дає змогу студентам краще усвідомити зв’язок теоретичних знань із практичною медициною. Проблемно-орієнтоване навчання як одне з інтерактивних методів, є важливим аспектом сучасної медичної освіти в Україні. У процес викладання в Україні також впроваджуються мультимедійні технології, які включають використання інтерактивних презентацій, відео-лекцій, віртуальних лабораторій, онлайн-курсів тощо. Такий підхід дозволяє студентам краще сприймати складний матеріал та активно взаємодіяти з ним, а використання електронних платформ дозволяє студентам практикуватися в режимі реального часу, що підвищує ефективність навчання. Впровадження новітніх технологій і методів у викладанні біохімії для студентів медичного факультету є невід’ємною складовою не тільки кращого засвоєння матеріалу, але й успішного складання ліцензійного інтегрованого іспиту Крок-1. За результатами проведеного опитування встановлено, що найважчими у вивченні предметами загалом є патологічна анатомія, фармакологія та біохімія. Найлегшим предметом у засвоєнні респонденти вважали біологію. Загалом, на думку респондентів, у майбутній професійній діяльності найбільше знадобляться такі дисципліни як фізіологія, патологічна фізіологія та фармакологія.Висновки. Викладання біохімії та підготовка студентів медичного факультету до іспиту Крок-1 є важливими складовими освітнього процесу. Враховуючи результати опитування, слід зазначити, що студенти не до кінця розуміють важливість опанування даного предмету для майбутньої професійної діяльності. Через свою складність, біохімія вимагає від викладачів застосування інноваційних підходів, які стимулюють критичне мислення і сприяють кращому засвоєнню матеріалу.
Посилання
Gallan AJ, Offner GD, Symes K. Vertical integration of biochemistry and clinical medicine using a near-peer learning model. Biochem Mol Biol Educ. 2016 Nov 12;44(6):507-516. doi: 10.1002/bmb.20972
Osheroff N, Niederhoffer EC, Sabina RL, Cline SD, Wimmer MJ, Franklin DS, Diekman AB, Hogg T, Kearney KR, King SC, Pearson D, Slaughter CA, Thompson K. Teaching Biochemistry to Students of Medicine, Pharmacy & Dentistry: 5th International Conference of the Association of Biochemistry Course Directors (ABCD) Santa Fe, NM, USA, May 3-7, 2015. Med Sci Educ. 2015 Dec;25(4):473-477. doi: 10.1007/s40670-015-0160-4
Kwan CY. Problem-based learning and teaching of medical pharmacology. Naunyn Schmiedebergs Arch Pharmacol. 2002 Jul;366(1):10-7. doi: 10.1007/s00210-002-0561-y
Silva C. Exploring the Role of Clinical Biochemistry in Disease Diagnosis and Management: Current Trends and Future Directions. Annals of Clinical and Laboratory Research. 2023 Feb 27;11(02):1-2. doi: 10.36648/2386-5180.23.11.458
Herman DS, Rhoads DD, Schulz WL, Durant TJS. Artificial Intelligence and Mapping a New Direction in Laboratory Medicine: A Review. Clin Chem. 2021 Nov 1;67(11):1466-1482. doi: 10.1093/clinchem/hvab165
Shulhai AH, Fedoniuk LIa, Mudra AIe, Oleshchuk OM. Mizhdystsyplinarna intehratsiia yak skladova problemno-oriientovanoho navchannia u medychnomu universyteti [Interdisciplinary integration as a component of problem-based learning at a medical university]. Medychna osvita. 2018(4):113-116. [in Ukrainian] doi: 10.11603/me.2414-5998.2018.4.9342
Dolzhkovyi SV, Kryzhanovskyi OA, Ohanezian AH, Sheiko VD. Vykorystannia metodu problemno-oriientovanoho navchannia v roboti zi studentamy-medykamy [Using the problem-based learning method in working with medical students]. Suchasni trendy rozvytku medychnoi osvity: perspektyvy i zdobutky: materialy navch.-nauk. konf. z mizhnar. Uchastiu, m. Poltava 24 bereznia 2022 r. Poltava, 2022:95-96. [in Ukrainian] https://surl.li/tfqnyi
Filippova LV. Komp’iuterni tekhnolohii pid chas vyvchennia biokhimii [Computer technologies in the study of biochemistry]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk. 2021;46(2):179-184. [in Ukrainian] doi: 10.24919/2308-4863/46-2-29
Kharchenko YuV. Orhanizatsiia samostiinoi roboty studentiv pry vyvchenni biokhimii [Organization of independent work of students in the study of biochemistry]. Rozvytok intelektualnykh umin i tvorchykh zdibnostei uchniv ta studentiv u protsesi navchannia dystsyplin pryrodnycho-matematychnoho tsyklu «ITM*plius – 2017»: materialy Mizhnarodnoi dystantsiinoi naukovo-metodychnoi konferentsii (1-2 bereznia 2017 r., m. Sumy). 2017:86-87. [in Ukrainian] https://surl.li/ufpusr
Kuzmina IIu, Kuzmina OO. Metodyka vykorystannia novitnikh tekhnolohii dlia otsiniuvannia roboty studentiv u medychnykh zakladakh vyshchoi osvity [Methodology for using the latest technologies for assessing student performance in medical institutions of higher education]. Innovatsiini tekhnolohii navchannia: dosvid vprovadzhennia ta perspektyvy rozvytku: materialy LIV navchalno-metodychnoi konferentsii KhNMU (Kharkiv, 17 bereznia 2021 r.) / Ministerstvo okhorony zdorovia Ukrainy, Khark. nats. med. un-t. Kharkiv : KhNMU, 2021;11:78-81. [in Ukrainian] https://surl.gd/bfoxpt
Elnashar MM. FastFeedback Questions: A new teaching method. Biochem Mol Biol Educ. 2018 Mar;46(2):121-129. doi: 10.1002/bmb.21103
Abdelazim AM, Gaber DA, Adam KM, El-Ashkar AM, Abdelmalak HW. Use of mobile learning applications as an innovative method for the teaching of biochemistry. Biochem Mol Biol Educ. 2023 Nov-Dec;51(6):627-634. doi: 10.1002/bmb.21774
Kadavakollu S, Kumar R, Aradhyula L, White S, Lamichhane-Khadka R, Merino E, Boyanovsky B. Ten practical tips for integration of biochemistry topics into systems-based medical school curriculum. MedEdPublish. 2023 Apr 14;13(23):23. doi: 10.12688/mep.19633.1
Sun L, Liu D, Lian J, Yang M. Application of flipped classroom combined with virtual simulation platform in clinical biochemistry practical course. BMC Med Educ. 2023 Oct 16;23(1):771. doi: 10.1186/s12909-023-04735-x
Zhao YM, Liu SS, Wang J. Application of data-driven blended online-offline teaching in medicinal chemistry for pharmacy students: a randomized comparison. BMC Med Educ. 2024 Jul 9;24(1):738. doi: 10.1186/s12909-024-05701-x